Tuesday, June 16, 2015

Tadrib Al Fatih Siri II : Are we listening?

cc: syuhada yg sudah pergi menemui bidadarinya.




Bismillahirrahmanirrahim





Tadrib al Fatih secra rgkasnya adlah latihan menjadi remaja hebat sprt sultan Muhammad Al Fatih. Kata mak cik , dia ada bawa banyak bahan tapi harapannya xde la sekadar mem'bahankan' orang..haha..makcik ni sorang lecture n mak naqibah yg sgt sporting..





Are we LISTENING??????





Dalam menjadi seorang naqibah@mak usrah, mendengar ocehan, omelan, aduan rakyat atau ape2 sahaja luahan dari anak usrah kita yg comel adalah adalah satu dari banyak tanggungjawab kiter.Tapi persoalannya adakh slme ini kita mendengar dengan betol? Tujuan kita menjadi seorang pendengar adalah untuk mmbuatkan anak usrah rasa dekat di hati dengan kita, tapi ada jugak kes makin dekat kita dengan ank usrah, semakin pulak dia menjauh.. 

"Ooo..smakin kau dekat, semakin kau jauh..."mcam lagu plak... 


Walaupun sekadar mendengar, ia tetap memerlukan ilmu, sampai mcam tu skali telitinya dakwah ni. Nak ckapnyer betapa dakwah ni satu krja yg sangat besar sebenarnya, perlukan strategi dan hati2...bukan maen sebat je..

Rule in listening



1) Jangan sesekali / diharomkan untuk potong stim. Biar dia cerita dulu sampai abis cerita dia. Plisla...walaupun sampai nk kolesteakoma pon telinga korg, diorang punyer cerita bersimpang siur.. dengar je...huhu...


2) Jangan cepat sangat jadi judgemental. Urut dada tarik nafas banyak2...cuba dengar cerita dengan background mereka. Pasal tula proses taaruf tu sangat penting...try fahami dia dri family camana n amek tahu kisah hidup dia. Fahami dan dengari mereka yg comel ni dari background mereka bukan dengan background kita. Kita berbeza dengn mereka, tapi kita x boleh samekan diri kita dengan mereka. Accept personality difference. 


3) Never belittle their problem. Jangan sesekali2 memperkecilkan masalah diorang atau membanding-banding masalah diorang dengan masalah sendri or orang lain. Macam tadi, dengar dengan background dia...mgkn masalah tu kecil bagi kita tapi besar bagi dia..ini kesilapan yg slalu oleh para daie..oh ya, jangan sesekali buat pertandingan " siapa yang lebih menderita ?" dengan mereka...bandingkn nasib diorang dengn refungee ker, dengan gelandangan ker...NO!NO! ...patutnya kita kena acknowledge masalah dia sebgai problem, acknowledge apa yg dia rasa...


4) Perkataan tabooo...harom sebut bila sesi curhat ni sbgi mak usrah..

Ada banyak tapi ada beberapa contoh mcam...

" Saya faham perasaan awak..."(kite mmg xkan pham prasaan diorg pon sbb bkn kita yg dtmpa ujian tuh"

" sabar.." ( jangan sebut tau..) kita la sbnrnya yg patut sabar mendengar.



5) Jangan sesekali memandai respon curhat diorang dengan autoriti. Letakkan diri anda dalam kasut mereka bak kate peptah orang putih. Kalau orang tu baru lagi dalam tarbiyah xpayah la bagi bulat2 ayat quran or hadis2 skema korang. Sekali pon korang banyak ilmu try sedaya upaya respon dengan kasih sayang dan level diorang.




" People never care how much u KNOW until they know how much u CARE!!"

Tag: Part of brain




Kalau blajar anatomy , dekat brain ni ada satu part yg kita panggil perforantal cortex. Function part ni adalah untuk planning and reasoning. Untuk adult , sampai 25 tahun ia akan fully developed, mean lepas 25 tahun slalunya kita dah ade prinsip hidup dan personality sendiri..susah dah nak ubah...seblom 25 tahun mksudnya still senang lagi la kalau seseorang mak usrah tu nak try tanam fikrah dalam dri mutarobbi..pasal tuh kalau kita bawa anak usrah lebih 25 tahun kene bersabar banyak...Diorang da ade personality sendiri yg perlu kita santuni..paperwpown sebenarnya dakwah ni memang kena banyak sabar pasai orang lain-lain cara handle dia.


Perempuan ni boleh dikatakn kompleks juga sebenarnya, even lepas curhat gaya macam nak mintak solusi sebenrnya diorang bukan nk mintak solusi pon..diorang nak support jer..so banyak akhwat yg tiada ilmu ni end up being a bad listener becos most of us like to respond with otoriti..which is solution and comparing with others. Sadly, most of us fail to realize the same thing we need and felt when we told our problem to someone else.

BATHE (listening technique)





1 . Background : Hear with their backgroud. Start wth question such as, " What happen since last i meet u?"


2) Affect : " What do u felt?" ( diorang slalunya suka kalau kita tanya apa yg diaorg rasa..)


3) Troubles : "What troubles u the most?"


4) Handling : " How did u handle the situation?"


5) Emphathy : Acknowledge the problem. Eg. "Its sounds very frightening.." pendek kata mksudnya kita dengar smpai abis cerita diorg la..






"True murobbi is not solving their problem but lead until COME OUT for solution."


P/S: Tulisan ini boleh juga direnungi untuk suami yg ingin memahami hati isteri. Awak tu pon murobbi jugak..Tak lupa juga kepada para pak menteri yg sejak akhir2 ni sering memprovokasi rakyat marhaen dengan kenyataan2 yg tidak membina. Harapnya lepas ni ade ujian "how to listen to others" before lulus jadi menteri...hmmm...

No comments:

Post a Comment